Tři pastičky manažera aneb na co si dát pozor

Každý dobrý vedoucí má skutečně zájem, aby jemu svěřený tým lidí, oblast nebo celá firma, prosperovali. Těžko si představíme vedoucího, který by šel do managementu proto, aby mohl něco ničit. Dokonce i krizoví manažeři, kteří používají drsné nástroje jako propouštění některých zaměstnanců nebo dokonce rušení celého oddělení, dělají tyto akce proto, aby společnost zachránili a pomohli jejímu dalšímu fungování.

Takže jak je možné, že pokud manažeři, vedoucí a šéfové mají ty nejlepší úmysly a chtějí, aby jejich oblast fungovala dobře, když ne rovnou skvěle, končí vyhořelí a odchází z firmy?  Jsou vyčerpaní a zklamaní z vedení a řízení lidí?

Někdy stačí přehlídnout pár pastiček, ze kterých se může časem vyklubat celkem pěkné manažerské peklo.

Pastička první – „Vždyť o nic nejde.“

Mávli jste někdy rukou nad situací, protože nebyla závažná?

Parta skladníků vykuřuje před hlavním vchodem do skladu. Ve firmě existuje pravidlo, dokonce směrnice, že kuřáci mají vyhrazený prostor za garážemi. Platí to samozřejmě i pro skladníky. A šéf, který jde okolo, jasně vidí, že tady se porušuje nařízení. Možná není životně důležité, kde přesně se kouří. Možná je to vážně maličkost. A možná skladníci potřebovali jedno rychlé cigáro a pak hned hurá  zpět do práce…možná, možná, možná.

Ale co se skutečně stalo, pokud vedoucí prošel kolem a v duchu si jen řekl, že to sice není správné, ale přece se z toho nestřílí? Vědí skladníci, že dělají něco mimo pravidla? Vědí. A taky právě zjistili, že jejich šéfovi nevadí, když porušují pravidla. Co to udělá s autoritou šéfa? Jak to ovlivní váhu jeho dalších a možná mnohem důležitějších příkazů? Možná jen o malinký kousek, ale přece jen klesne vážnost, se kterou příště skladníci budou tohoto vedoucího a jeho příkazy akceptovat.

Mávněte jako šéf párkrát rukou nad „nedůležitými“ přestupky a zjistíte, že je najednou mnohem těžší, možná až nemožné lehce prosazovat příkazy a chtít po lidech aby plnili to, co potřebujete. Přitom někdy stačí jen oslovit situaci a dát najevo, že vidíte a že to není v pořádku. Nemusíte hned skladníky pověsit na nejbližší strom. J

Pastička druhá – „Radši to udělám sám.“

Podřízeným plnění úkolu někdy trvá, mají k tomu mnoho otázek, navíc ho přinesou špatně zpracovaný a několikrát se musí předělávat. Není jednodušší, když si to udělám sám? Bude to rychleji a správně hned napoprvé. Ano. To může být pravda. Ale taky tím vedoucí dává najevo podřízenému, že klidně bude dělat jeho práci, místo toho, aby dostal hotovou věc od něj. A pak se po čase diví, kolik toho dělá nebo dokončuje za své podřízené. Zvlášť když se ve večerních hodinách rozhlédne po firmě a zjistí, že už tam sedí sám a často má před sebou ještě dvě tři hodinky práce.

Co s tím? Ne. Kouzelné slovíčko, které by měl manažer, pokud má sklony k dodělávání práce svého týmu, použít sám na sebe. Ne, nebudu to dělat já. I když to bude stát více času, chci tu práci od člověka, který ji má udělat. Pomůžu, poradím, naučím…ale ne, nebudu to dělat já osobně.

Pastička třetí – „Když lidé dobře fungují, není třeba jim věnovat pozornost.“

Na první pohled to dává naprostý smysl. Nebudu věnovat svůj čas, pozornost a energii tam, kde to skvěle funguje. Jako manažera je mě přece nejvíce potřeba na místě, kde jsou průšvihy, chyby a lidé, kteří dělají problémy. Jenže si představte, že jste skvěle fungující člen týmu a víte, že odvádíte výbornou práci. Jste za ni hodnocení, dokážete si poradit a vlastně ani moc nepotřebujete, aby si vás šéf všímal. Prostě skvělý člen týmu a sen každého vedoucího pracovníka. A protože jste tak šikovný pracant a neděláte problémy, šéf si vás skutečně nevšímá.

Svůj čas a pozornost plně věnuje kolegovi, který má problém i přijít včas do práce. Možná vás napadne, že není potřeba být zase až tak dobrý, beztak to nikdo (šéf) neocení. Možná trochu polevíte. A možná jen tak zkusmo necháte něco být, když teda ty problémy má šéf tolik rád, proč mu nějaký nepřihodit? Asi to zní trochu přehnaně. Ale faktem je, že co člověk v životě podporuje a dává tomu energii, má tendenci narůstat. Dávejte pozornost hlavně problémům a jen problémům a budete jich mít nad hlavu.

Pokud máte na starosti vedení lidí, udělejte si vědomě čas a věnujte ho lidem, kteří jsou ti nejlepší ve vašem týmu. Poděkujte, dejte jim vědět, že vidíte a oceňujete jejich samostatnost. Vezměte je na oběd, kávu, cokoliv co je ve vašich možnostech. Budou vám za to vděční a budou mít větší ochotu fungovat skvěle dál.

Autorem článku je Vlasta Opelková, výkonná ředitelka společnosti Business Success, která skrze odborné semináře a tréninky zejména pro šéfy a manažery pomáhá zjednodušovat fungování českých firem a obnovovat radost z práce lidí v nich.

 

 

Zajímá vás víc informací a zkušeností? Pořádáme

tří-hodinové ukázkové přednášky na téma management,

prodej a komunikace. Více informací zde.