Nenechte bariéry v komunikaci snižovat váš potenciál

Komunikace nás provází od raného dětství

Rodiče si užívají první veselé „žvatlání“ svého dítěte a s napětím očekávají, jaké bude jeho první slovo. Jak dítě, tak rodiče mají z komunikace radost a baví je. Komunikace je spontánní, bezstarostná a otevřená.

Dítě roste a díky jeho bezstarostné komunikaci mohou nastat první rozladění. Svět dospělých má přeci „jiná pravidla“ než svět dětský, že? Spontánní a upřímná komunikace, není vždy na místě a může způsobit rozpaky nebo rozladění na obou stranách. A tak se dítě postupně dozví, že není vždy vhodné říkat, co si myslí a že se některé věci neříkají vůbec.

Jednoho dne dítě rozbije sošku po babičce a přijde za maminkou se „přiznat“… Dostane „přednášku“ nebo i na zadek a začne vnímat, že se komunikace ne vždy vyplácí. „Ono se to, samo se to“, jsou potom častá vysvětlení pro různé „záhady“ v řadě rodin.

Podepíše se škola na naší komunikaci?

Dítě nastoupí do školy. A máme zde další pravidla, kdy lze nebo nelze komunikovat. Některé paní učitelky vysvětlí dětem, které se ptají, že to není vždy žádoucí. A že se někdy ptají na věci, které mají dávno umět. Někdy ho i zesměšní před zbytkem třídy, když má otázku, která by z jejich pohledu položena být neměla. A tak se dítě přestane zajímat. Stáhne se z komunikace a pokud něčemu nerozumí, raději mlčí.

Toto jsou jen některé z mnoha možných scénářů, jak se mohou do naší komunikace dostávat různé bariéry a komunikaci začneme považovat někdy až za „nebezpečnou“ věc.

Na konci tohoto „vývoje“ potom může být dospělý, který se obává komunikaci začít. Nebo na ní neodpovídá, případně si komunikaci od druhé osoby ani nevyslechne. Nebo naopak zde můžeme mít „dospěláka“, který skáče do řeči, nebo když dostane příležitost tak, mluví, mluví a mluví a není k zastavení. Tak, konečně se může projevit, že?

Bariéry v komunikaci jsou různé a objevují se ve firmách na všech úrovních, managementem počínaje a posledním řadovým zaměstnancem konče.

Ovšem bez skutečné komunikace, se život může stát velice těžkým. Věci, které se nám nelíbí a které z nějakých důvodů neřekneme, jsou začátkem rozpadu vztahů ve firmách i v rodinách. A určitě mají za následek ochladnutí spolupráce a vzájemné podpory. Do života se nám začínají dostávat emoce a reakce, místo ochoty se domluvit a hledat řešení.

Dá se naše schopnost komunikovat bez bariér zrehabilitovat?

Jako děti jsme ji přece měli.

Dobrá zpráva, ANO! Pokud člověk projeví v životě nějakou schopnost, tak jí může kdykoliv znovu použít.  A když ji nepoužívá, stále to neznamená, že o ni přišel. Aby člověk své schopnosti zrehabilitoval, je potřeba, aby danou věc opět dělal. To je opravdu tak jednoduché?

Znáte někoho, kdo bez potíží řídil vůz, měl vážnou autonehodu a přes tuto krajně nepříjemnou zkušenost se k řízení vozu vrátil? A znáte někoho, kdo udělal stejnou zkušenost a za volant již nikdy nesedl?

Rozdíl v těchto situacích je, že ve druhém případě chybí ochota schopnost řídit vůz, použít. A tak je tomu ve všech oblastech našeho života. Když někdo již jednou vydělal hodně peněz, je schopný peníze vydělat. Když už někdo jednou byl úspěšným obchodníkem, tak jím může opět být. Když někdo již jednou vybudoval úspěšnou firmu, může jí vybudovat znovu. Samozřejmě za předpokladu, že chce. Je ochotný!

Proč o ochotu využívat naše schopnosti přijdeme?

Jedním z důvodů je právě nějaká velice nepříjemná zkušenost, kterou jsme s danou věcí udělali. Když se vrátím ke komunikaci, mohou to být nepříjemné zkušenosti z výchovy nebo ze školy, případně ze zaměstnání.

Samozřejmě i v rámci této oblasti je možné naše schopnosti obnovit. Když člověk porozumí tomu co je skutečná komunikace, co jsou její součásti, dokáže velice rychle posoudit, v které části komunikace je v pohodě a kde má příležitost pro zlepšení. A následně v rámci praktických cvičení obnoví své schopnosti komunikaci začít, vyslechnout ji, i ochotu odpovědět. A to i v případě, že komunikace k němu je nepříjemná, agresivní nebo je spojená například s pláčem.

Existují techniky, které naučí člověka komunikaci řídit, směrovat kam je potřeba i zastavovat komunikaci, která nikam nevede. Existují techniky, jak se nenuceně dostat do komunikace s cizím člověkem nebo jak dostat do komunikace člověka, který mluvit nechce. Je možné si osvojit techniku, které nám umožní získat odpověď na otázku a nerozčílit se u toho. Určitě znáte lidí, kteří na otázky neodpovídají. Ať už záměrně nebo proto, že mají hlavu plnou starostí.

Tohle všechno se můžete naučit v rámci praktických cvičení na kurzu Jak zlepšit své podnikání pomocí komunikace. A nejedná se jen o zlepšení podnikání, ale života vůbec.

Neboť, člověk je do té míry živý, do jaké komunikuje!

Autor Martin Kepka

Konzultant v oblasti vztahů a budování PR, trenér kurzů a tréninků zaměřených na komunikaci ve společnosti Business Success, spol. s r.o.

Zajímá vás ochutnávka tohoto kurzu? Přijďte se inspirovat na 3 hodiny, poznat se, vypít dobrou kávu a odnést si několik tipů do života. A to vše zcela zdarma. Přihlásit se můžete zde.